Pulsometr w Apple Watch to nie zabawka…

Pulsometr w Apple Watch to nie zabawka…

Wygląda na to, że ludzie wykupili cały zapas i dodatkowo trzy miesiące mocy produkcyjnej Watch nie znając pełni jego możliwości. Co i raz Apple podaje nowe informacje o właściwościach i działaniu Apple Watch.
Teraz Apple podał informacje o tym jak działa pulsometr.



I są to dobre informacje!

Od początku widząc, że Apple Watch używa do pomiaru pulsu aktywnych metod optycznych zastanawiałem się jaki ma to wpływ na zużycie baterii i czy pomiar jest robiony na życzenie czy ciągle (w co wątpiłem: bateria).
Okazało się jednak, że pomiar jest robiony prawie w sposób ciągły, a dokładniej systematycznie co 10 minut. Jest to bardzo dobre rozwiązanie do pomiaru naszej dobowej aktywności (puls podczas wysiłku znacznie wzrasta). Oczywiście do obliczenia spalonych kalorii używany jest jeszcze akcelerometr Watcha, a w terenie dodatkowo GPS wbudowany z sparowanego z Watch iPhonem.

Wracając do tematu. Apple nie podaje niestety wprost czy podczas ćwiczeń możemy wymusić (lub włącza się automatycznie) nieprzerwany pomiar tętna ale czytając między wierszami można dojść do takich (sensownych) wniosków. Na pewno czujnik włącza się gdy uruchamiamy Heart Rate Glance czy wysyłamy komuś nasze „bicie serca”.

watch-measure-sensors

Jak to działa?

Opisano też techniki jakie są użyte przy pomiarze. Na filmach już widzieliśmy, że Apple Watch ma na spodniej powierzchni umieszczone dwie diody emitujące zielonkawe światło oraz dwa foto-czujniki. Czyli wiemy, że pomiar tętna jest realizowany metodą o skomplikowanej nazwie: fotopletyzmografia. Polega on na sprawdzaniu pochłaniania emitowanego światła w widmie widzialnym lub podczerwieni przez skórę i tkanki tuż pod jej powierzchnią. Podczas „pulsu” w naczyniach znajduje się więcej krwi więc światło (zwłaszcza zielone) jest mocniej pochłaniane. Tak działa wiele (w tym szpitalnych) mierników tętna oraz znane nam od lat z iPhona aplikacje mierzące puls za pomocą wbudowanego aparatu i lampy.

Zrzut ekranu 2015-04-21 o 12.40.39
Typowy rytm serca w spoczynku to około 70 uderzeń na minutę lecz podczas wysiłku nawet mi tętno potrafi skoczyć do 200 uderzeń/min.
Fot. własna z serwisu RunKeeper

Nowością jest informacja, że podczas „planowego” pomiaru co 10 min. używane jest podświetlanie w podczerwieni. Zużywa ono mniej energii niż światło zielone.
Aby dokonać precyzyjnego pomiaru Apple Watch wysyła setki impulsów świetlnych na sekundę. Gdy wynik z użyciem światła podczerwonego nie jest dokładny to nawet podczas typowego pomiaru Apple Watch przełącza się na światło zielone i w miarę potrzeb zwiększa jego natężenie i częstotliwość impulsów. Między innymi ta elastyczna technologia odróżnia Watch od nieudanych „zegarków” Samsunga, w których pomiar tętna działa chyba jeszcze gorzej od czytnika linii papilarnych w ich „smartfonach”.

Poza opisem technologii i metody pomiaru, Apple udziela kilku rad jak zadbać o dokładny pomiar (np. nie nosząc Apple Watch'a zbyt luźno na nadgarstku).

Również pulsometry zewnętrzne…

Inną ważną informacją pomijaną w wielu skrótowych tłumaczeniach opisu Apple jest to, że możemy z zegarkiem używać naszych Bluetootowych (paskowych) mierników tętna jakie zakłada się na klatkę piersiową. Według opisu można je sparować z Watch i używać zamiast wbudowanego miernika optycznego. To bardzo dobry pomysł dla uprawiających bardziej rytmiczne (z silnymi przeciążeniami) czy długotrwałe aktywności.

Pomiar pulsu jest ważny nie tylko dla kontroli naszej aktywności ale może przynieść też wiele pożytecznych informacji medycznych. Może też dać pierwsze sygnały, że z naszym organizmem dzieje się coś nie tak. W połączeniu z ResearchKit i HealthKit jest to bardzo pożyteczne narzędzie o trudnej jeszcze do ocenienia wartości ale na pewno przełomowe.

Zdjęcia pochodzą że strony Your heart rate. What it means, and where on Apple Watch you’ll find it.




blog comments powered by Disqus